Zonnepark 3.0

Al sinds m’n eerste lesjes fysica in 3 wetenschappen-Latijn betoverde het toestel van Hoffman me mateloos.
Als je elektriciteit door zuur water laat vloeien, krijg je rocketfuel!

Zonnepark 1.0

De netbeheerders hanteren een gelijkheidsbeginsel.
Ieder gezin mag genieten van het voordeel van de terugdraaiende teller. Dit geldt tot 10 KVA.
Je zou dus één groot dak kunnen vol mogen leggen en in een overeenkomst al die gezinnen die geen ideaal dak hebben als het ware toch laten genieten van “hun terugdraaiende teller”. Het is de geest van mijn voorstel dat wel gehoor heeft gekregen!

Technisch gezien kan het: een slimme meter op de productiezijde speelt de crediteur en een slimme meter bij de investeerder int de ‘coins aan elektronen’. Een soort internet van elektronen. Trouwens de fabrikant van de nog te installeren slimme meter bevestigde me al in 2012 ( infoavond VUB ) dat deze meters zo’n virtuele afrekeningen kunnen maken. E-coins ipv bitcoins. Knap!

Enkel praktisch is het niet. Het geeft daarenboven congesties op het elektriciteitsnetwerk.

Er zijn opkopers op de markt die de zonnesurplussen opkopen en vermarkten. Het leuke daarbij is dat een installatie van meer dan 10 KVA nog steeds certificaten krijgt, want volgens afspraak moet het rendement 5% bedragen van deze installatie.

Dit is niet echt dé oplossing waar wij voor willen staan, omdat we zo de indruk geven dat we ons laven aan het GSC-infuus.

Zonnepark 2.0

Net omdat injecteren in het huidig netwerk nét op het moment dat alle andere zonne-installaties dat ook doen economisch én praktisch niet interessant is, moet er een meerwaarde kunnen worden gemaakt met die energieoverschotten.

Het meest eenvoudige is dat dan om batterijen op te slaan en later te gebruiken ( lees eventueel ondersteunend te injecteren. Enkel is de kostprijs van batterijen nog aan een te hoge kant.
( noot: 2 miljard steun voor biomassa kan wel? ) ( zie ook mijn hoofdrekenen ).

Een mogelijke oplossing zou kunnen komen van een slim tarief waarbij zonnepanelen die naar het zuidoosten of zelfs oosten worden gericht een ander tarief krijgen toegemeten. Net omdat de ochtenden zo ‘spannend’ zijn in het balanceren van het net zou dit idee een duwtje in de goede richting zijn.
Spannend omdat ‘s morgens veel gezinnen opstaan, ontbijten, maar ook dat er vele warmtepompen in gang schieten en de vloerverwarming gaan voeden. Tot nader order zijn deze duurzame toestellen ware elektriciteitsvreters.

Beter is het om het gewone aardgas te comprimeren tot een werkdruk van 700 bar om CNG-voertuigen te laten rijden. Ipv een slowfill een fastfill dus. Enkel het is niet zo rendabel dit pompstation aan te schaffen als er 300 meter al eentje ligt, natuurlijk. Problemen bij de keuze of CNG nu wel een goede energiebron voor voertuigen is, stelt zich natuurlijk wel. Bij de netbeheerder zijn ze er van overtuigd, steeds meer bronnen uit de vakwereld spreken dit echter tegen.

Daarenboven is het aardgas laagcalorisch en rijden vrachtwagens beter op hoogcalorisch gas, ook wel LNG genaamd.

Zonnepark 3.0

En wat dan gedacht in het omvormen van de pieken naar H2? Het is een bout voorstel dat ik lanceerde bij een autofabrikant en in 2015 heeft de minister van energie er nog een werkpunt van gemaakt. Vandaar dat ik bij #BEL10 het per sé aan haar zelf wilde voorstellen.

Nu blijkt waterstof de duimen te moeten gaan leggen tov batterijen. Het is alvast iets om zeker op te volgen.

De puzzelstukjes zijn er, de technieken zijn er ..
Maar wie is het eerst? ( natuurlijk hoopt Kontich stroomt het zelf te kunnen realiseren )

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: